Aktuelt>#TEMAtorsdag - Alkohol og rus - hva er det godt for?
22.02.2021
#TEMAtorsdag - Alkohol og rus - hva er det godt for?

«Gå til glasset med din glede, men ikke til flasken med din sorg.» Er det dette sitatet til Chesterton som bør være idealet for vårt forhold til alkohol og rus? Eller bør man ikke gå til glasset i det hele tatt, av hensyn til oss selv, og ikke minst; de rundt oss?

Hvorfor ruser vi oss? Og er en rus en gave fra Gud, eller en fristelse? Eller til og med en forbannelse? Aldri har Vinmonopolet solgt så mye alkohol som det siste året - og hvorfor mener mange at det er kritisk viktig at de holde åpent, selv om mye annet er stengt? I disse dager diskuteres også rusreform, og dette er noen av perspektivene som blir drøftet på #TEMAtorsdag 25.mars kl. 20.00 på Facebook.

De som deltar i Oslo er:

ØYSTEIN SKJÆLAAEN - Førsteamanuensis på VID Høyskole og forfatter av boken «Meningen med rus».

LINE VIGDAL - Fagkonsulent for rusarbeid i bydel Østensjø i Oslo

INGVILD OFTE ARNTSEN - Statssekretær i Barne- og familiedepartementet, KrF

I tillegg deltar HÅVARD NYHUS. Han er journalist i NRK og tidligere redaktør i Vårt Land. I forbindelse med reaksjonene på en prests uttalelse om å bli på full på NRKs "Ikke spør om det", skrev han sin egen lille hyllest til rusen, på Facebook. I tråden som fulgte fikk han både ros og ris, og to av dem som gav han gode motforestillinger blir også med på kvelden, via videolink:

LINE KONSTALI - Kommunikasjonsleder i Himalpartner

JARL ARVID AASE - Siviløkonom, Rådgiver i NRK.

Velkommen!