Kontakt oss
Adresse:
Oslo misjonskirke Betlehem
Langerudhaugen 1
1187 Oslo
23 16 80 60
kontor@oslomisjonskirke.no
Org.nr: 971435453
Konto: 3000.16.19000
VIPPS: #10486
Oslo misjonskirke Betlehem legger ned Instagramkontoen sin, og begrenser bruken av Facebook. – Du trenger ikke gå på Facebook for se om det er gudstjeneste til søndag. Det er det, sier pastor Erik Andreassen. - Og en kontinuerlig uro for rollen sosiale medier har i vår tid, fører til flere konkrete grep: Blant annet logger vi ut av Instagram, sier han.
Oslo misjonskirke gjør nå endringer på kommunikasjonssiden. Et av målene er å gjøre sosiale medier mindre viktig i menighetens kommunikasjon.
- Det er mye som er bra med sosiale medier, men vi ønsker ikke som kirke å bidra til at folk må være der oftere. Og det skal være så liten forskjell som mulig for menighetens aktive om man er på sosiale medier eller ikke, med tanke på opplevelse av fellesskap og informasjonsflyt, sier Erik Andreassen.
Oslo misjonskirke har flere grupper på Facebook, blant annet undergrupper for barneforeldre, tweensforeldre og ungdomsforeldre. For ungdomsarbeidet blir nå Spond hovedkanal, og menigheten vil også vurdere det for det øvrige arbeidet for barn- og unge. Spond er et norsk selskap som har spesialisert seg i kommunikasjon for frivillige lag og foreninger. Spond har egen app eller innlogging via nettleser.
- Jeg har etterhvert møtt mange som sier de er på Facebook kun fordi de må, på grunn av barnas aktiviteter eller skole. Det ønsker vi ikke å bidra til. Så kjenner jeg få foreldre som har lyst på enda flere Spondvarsler. Men på Spond havner du i alle fall ikke opp i et virvar av kattevideoer og diverse algoritmestyrte innlegg, sier Andreassen.
Facebook og Instagram eies av Meta, et av verdens største og rikeste selskap. Inntektsmodellene deres er i hovedsak basert på oppmerksomhet; at mennesker er lengst mulig på plattformen deres så de ser flest mulig annonser.
- Når man går på sosiale medier, går man i kamp mot de smarteste hodene i verden som har brukt enorme summer på å hacke den menneskelige psyken for å få deg til å være der lengst mulig. Jeg merker selv hvor ofte jeg taper den kampen, sier Andreassen.
Han ser paralleller mellom sosiale medier og avhengighet til alkohol, og spør seg om ikke kirken bør gå i spissen for en ny avholdsbevegelse:
- Da alkoholavhengighet ødela mange liv, valgte mange kristne bort alkohol i solidaritet. Vi bør spørre oss i dag om vi som kirker med god samvittighet kan fortsette å bidra til en industri som åpenbart har så mange slagsider. Jeg spør meg om vi ikke burde logge helt av sosiale medier som kirke, men det tørr vi ikke ennå. Men kanskje vi gjør det på sikt?, spør pastoren.
For selv om Oslo misjonskirke nedskalerer tilstedeværelsen på sosiale medier, er ikke bruddet totalt. Menigheten vil fortsatt blant annet dele artikler fra nettsiden på Facebook og informasjon og annonsering av enkelte arrangementer. Og ungdomsarbeidet vil inntil videre fortsette sin Instragramkonto.
- Det er et dilemma at sosiale medier er hovedkanalen for unge mennesker. Og kanskje er det strategisk idiotisk å bruke sosiale medier mindre. Det er jo en frykt der for at vi skal bli vanskeligere å finne. Samtidig tenker jeg på mannen i åkeren i Jesu lignelse. Han fant skatten, selv om man måtte grave litt. Jeg er ikke sikker på at Gud er avhengig av Mark Zuckerberg og Meta for å nå mennesker i dag. Jeg håper i alle fall ikke det, sier pastoren.
Menigheten vil jobbe for at nettsidene alltid skal være oppdaterte, og nyhetsmailene fra menighetskontoret vil også få ny struktur. Facebook vil fra oktober heller ikke være stedet å gå for å finne ut om det er gudstjeneste kommende søndag.
- Det er gudstjeneste på søndag kl. 11. Det blir sang, bønn, preken, nattverd, barnekirke og kirkekaffe. Det er det hver søndag. Vi skal heller gi beskjed de få gangene i året det ikke er det, avslutter pastor Erik Andreassen
Adresse:
Oslo misjonskirke Betlehem
Langerudhaugen 1
1187 Oslo
23 16 80 60
kontor@oslomisjonskirke.no
Org.nr: 971435453
Konto: 3000.16.19000
VIPPS: #10486